Σελίδες

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

ΑΣΤΡΑΨΕ ΚΑΙ ΒΡΟΝΤΗΞΕ Η ΧΡΥΣΑ ΣΑΜΟΥ



Απάντηση στον Τρύφωνα Τσομπάνη από τη Χρύσα Σάμου Μπράβο της γιατί φέτος ο Σοχός προβλήθηκε πολύ περισσότερο από άλλες χρονιές και με μηδενικό κόστος. Και κάτι που ξέχασε ίσως να αναφέρει η κ. Χρύσα Σάμου είναι οτι προβλήθηκε ο Σοχός και μέσα από τον τηλεοπτικό δίαυλο Τηλέτυπο Μέγκα και στην εκπομπή " Το Πρωϊνό Μου. "

Με έκπληξη διάβασα σήμερα το πρωί σε «Χρονογραφικό σημείωμα» του Τρύφωνα Τσομπάνη …ανακατεμένα χρέη περασμένων δημοτικών αρχών… κούλουμα… τζατζίκι και σουβλάκι…Δημήτρη Τσοβόλα… Δήμητρα Γαλάνη… λαϊκά πανηγύρια… φεστιβάλ παιδείας… γιορτές αγγέλων … τραινάκια… παλαιοντολογικό μουσείο… Ρίο Ντε Τζανέιρο…και επιχορηγήσεις συλλόγων… θα μείνω όμως στα των εκδηλώσεων του Σοχού για τους Κουδουνοφόρους που πρόσφατα ανέδειξαν για μιαν ακόμη φορά τον τόπο μας και τις παραδόσεις του πανελλαδικά…
Είναι «αμφιβόλου ποιότητος αισθητικής και λογικής» κ. Τσομπάνη η έναρξη της παραδοσιακής Αποκριάς στον τόπο μας με την σύμπραξη αντιπροσωπευτικών τμημάτων από Νάουσα, Καστοριά, Κοζάνη, Καρδίτσα, Βώλακα και Σοχό με διοργάνωση παράλληλα ημερίδας για τις Μπούλες και τους Γενίτσαρους, τους Φανούς, τα Ραγκουτσάρια τους Αράπηδες και τις Αρκούδες και τους Κουδουνοφόρους και η μουσική πλαισίωση της εκδήλωσης απ’ το σχήμα «Μπρατίμια» ?


Σας πειράζει πολύ αντί για τα μεγαλοαστικά κέντρα να διοργανώνουμε εμείς στα «χωριά» μας όπως υποτιμητικά τα αναφέρετε όπου γεννήθηκαν και διατηρούνται οι από αιώνων παραδόσεις μας «δρόμους αγροτικής αποκριάς»?
Είναι αμφιβόλου ποιότητος κ. Τσομπάνη Ημερίδα για τους Κουδουνοφόρους του Σοχού στην οποία μετείχαν έγκριτοι δημοσιογράφοι, εθνολόγοι, λαογράφοι, σκηνοθέτες και πανεπιστημιακοί με παράλληλη προβολή ντοκιμαντέρ?


Είναι Ρίο Ντετζανέϊρο κ. καθηγητά, η μουσειοπαιδαγωγική δράση σε συνεργασία με το Εθνολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης «κατασκευάζοντας την κεφαλοστολή του Σοχού» στην οποία μαθητές του Δημοτικού μυήθηκαν στα ήθη και στα έθιμα του τόπου διαδραστικά?
Μήπως είναι ευτελούς αξίας η γνωριμία που είχαν τμήματα παιδικών χορευτικών πέντε συλλόγων του Λαγκαδά στον Σοχό με τα κυπριά, το μπατάλι, το καλπάκι και την τραγόμορφη μεταμφίεση?


Σας ενοχλεί που η εκπαιδευτική αποστολή τους στις 8 Φλεβάρη, τους έδωσε το δικαίωμα να μάθουν για τον «τραγόμορφο κουδουνοφόρο» και να βηματίσουν τις παραδόσεις των Λαγυνών, της Χρυσαυγής, του Περιβολακίου, του Λαγκαδά και του Σοχού στην κατάμεστη αίθουσα του Δημοτικού Θεάτρου, όπου και καταχειροκροτήθηκαν από 400 και πλέον ενήλικες που ενθάρρυναν την προσπάθειά τους παρά τη μιρκή τους ηλικία να κουβαλήσουν το βάρος της φορεσιάς κάθε τόπου που συνεπάγεται την ιστορική του διαδρομή?


Είναι Ρίο Ντετζανέϊρο η συνεργασία με το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και η φιλοξενία της έκθεσης «Κωδωνοφορίες» που για έναν μήνα , μετά τους Γόνους της Λάρισας, φιλοξενήθηκε στο παλιό Δημαρχείο Σοχού με παρουσίαση φωτογραφικών στιγμιότυπων από όλες της περιοχές της Β. Ελλάδος?


Είναι έθος Βραζιλιάνικο να αναδεικνύει ντόπιο δυναμικό καλλιτεχνών με παράλληλες εκθέσεις όπως αυτή του κ. Κώστα Κόφτη (έργο του οποίου συνοδεύει και την παρούσα δημοσίευση)?
Είναι συνήθεια των δημοτικών συμβούλων και του προεδρείου του τοπικού του Ρίο να ανοίγει αίθουσες φιλοξενώντας έργα μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου που με μεράκι και συνεργασία των εκπαιδευτικών τους έφτιαξαν ότι είχαν ως άκουσμα από παπούδες και γονείς κι ότι πρόλαβαν να ζήσουν ενδυόμενοι την ιστορική μας παρακαταθήκη?


Στις πολυήμερες εκδηλώσεις στο ΧΩΡΙΟ που λέγεται ΣΟΧΟΣ και είναι πρώην έδρα Δήμου και ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΟΠΟΣ για όλους μας, από 1ης Φλεβάρη έως 23 του μήνα, μετακινήθηκαν, εμφανίστηκαν και φιλοξενήθηκαν 21 χορευτικά τμήματα συλλόγων…αν συναθροίσετε και τα 5 αντιπροσωπευτικά τμήματα που πλαισίωσαν μουσικοχορευτικά τα αποκριάτικα δρώμενα της Βορείου Ελλάδος την πρώτη Κυριακή ο αριθμός αγγίζει τα 26 :


Πολιτιστικός Σύλλογος Αυγής, Πολιτιστικός Μορφωτικός Λαογραφικός Σύλλογος «Ένωση Ασκού», Πολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Κρυονερίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Πολυδενδριτών Ασκονιτών «Ο Φάρος», Πολιτιστικός Σύλλογος Ξηροχωρίου και Νέου Αγιονερίου «το Μιστί» (Καππαδόκες), Λαογραφικός Όμιλος Βλάχων και Φίλων Λαϊλιά Σερρών, Πολιτιστικός Σύλλογος Όσσας, Σύλλογος Κερκυραίων και φίλων της Κέρκυρας «Οι Φαιακες», Σύλλογος Κρητών και φίλων Ωραιοκάστρου «Ο Ερωτόκριτος», Πολιτιστικός Σύλλογος Νέας Μαδύτου, Σύλλογος Διακρατικών Πολιτιστικών Ανταλλαγών Σοχού, Λαογραφική Ομάδα Γυναικών Σοχού, Κοινωφελής Σύλλογος «Άγιος Χριστόφορος», Λαογραφικός όμιλος «Το σεργιάνι», Δημοτικό Χορευτικό Τμήμα Καρδίτσας Μαίρη Ιωαννίδου, Σύλλογος Λαγκαδά Μυγδονία, Σύλλογος Κρητικών Βρακοφόρων Μακεδονίας, τα παιδικά χορευτικά από Λαγκαδά, Λαγυνά, Σοχό, Χρυσαυγή και Περιβολάκι.


Ταπεινή μου κρίση είναι πως και έτσι προωθείται η «ευγενής άμιλλα των συλλόγων»… για την οποία κάνετε λόγο…


Επίσης παρουσιάστηκαν τα δρώμενα Μπαμπούγερα Βαμβακόφυτου και Καρναβάλι Σερβίας.
Αναβίωσαν έθιμα με την συμμετοχή εκπολιτιστικών συλλόγων και κατοίκων του Σοχού (προστάβανι, ρούμπα, ζάππους, αράπκες κτλ), δόθηκαν δύο εξαίρετες μουσικοθεατρικές παραστάσεις («Νότες του χθες θύμησες, αφηγήματα, ιστορήσεις» και «Τα Βαφτίσια») υπήρχαν τρία στέκια παρωδίας γάμου, οι σύλλογοι λειτουργούσαν στο κέντρο δύο ακόμη παραδοσιακά στέκια, και οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν την Κ. Δευτέρα με συμμετοχή 350 «Μέριου» κάθε ηλικίας.


Πολυάριθμα πεζοπόρα τμήματα προηγήθηκαν και έδωσαν … «νότα Αμφίπολης» και 11μελής ορχήστρα με Χάλκινα πνευστά (πλην τριών ζευγαριών από ζουρνάδες που βρίσκονταν στην πλατεία επίσης) παρέσυρε ντόπιους και φιλοξενούμενους σ’ ένα παραδοσιακό απάντημα.
Μακάρι σε κάθε τόπο να είχαμε τέτοιου μεγέθους «λαϊκά γλεντάκια υποκουλτούρας» κατά το δημοσίευμά σας, αν και η παράταξή σας δεν νομίζω ότι συμφωνεί με τον χαρακτηρισμό γιατί στην συνεδρίαση κατά την οποία και ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός δράσεων για τις εκδηλώσεις στο Σοχό θυμάμαι την επικεφαλής σας και μέλη να λένε πάνω κάτω τα εξής:«για τις παραδόσεις μας και μάλιστα το κορυφαίο δρώμενο του Δήμου Λαγκαδά δεν φέρουμε αντίρρηση στήριξης γιατί είναι ύψιστο πολιτιστικό γεγονός παράδοσης» …(οι απομαγνητοφωνημένες συνεδριάσεις θα σας πείσουν σχετικά).. 


Με ισόποσα προηγούμενων ετών χρήματα που ομόφωνα αποφάσισε το Δ.Συμβούλιο να δοθούν πραγματοποιήθηκαν υπερδιπλάσιες εκδηλώσεις.. είναι δηλαδή σε απλή «χωριάτικη» ελληνική (που πολύ με τιμά να χρησιμοποιώ) σαν να σας δίνει κάποιος ένα τσίτι ύφασμα και του ράβετε ένα παντελόνι μια χρονιά… και την επόμενη σας ξαναδίνει ένα τσίτι ύφασμα και του ράβετε 20 παντελόνια… Επίσης σας θυμάμαι να βρίσκεστε στο ακροατήριο όταν την επομένη των εκδηλώσεων και αφού ευχαρίστησα όλους τους συναδέρφους για την παρουσία τους και την στήριξή τους στο δρώμενο, είπα πως σε επικείμενη συνεδρίαση θα ζητήσω τον λόγο για να παραθέσω με λεπτομερή αναφορά τι ακριβώς δαπανήθηκε απ” όσα προυπολογίστηκαν…Κι αυτό γιατί όπως κι εσείς σέβομαι απόλυτα την οικονομική δυσπραγία του τόπου και ψηφίζω ναι μόνο σε διαφανείς διαδικασίες…

Α΄… και μια διόρθωση «τζατζίκι» θα σας λυπήσω αλλά δεν είχαμε προϋπολογίσει σε καμία δράση!!!


Ευχαρίστως όμως αν είναι το αγαπημένο σας συνοδευτικό ερχόμενος στον Βραζιλιάνικο Σοχό να σας φιλέψουμε …και σας υπόσχομαι ομοτράπεζό σας να έχετε τον Σάκη τον Βραζιλιάνο (διαχειριστή ιστοσελίδας για τον Σοχό που θα τον παρακαλέσω να παρίσταται) … Πρόκειται για παρατσούκλι το «Βραζιλιάνος»… στα ΧΩΡΙΑ… συνηθίζονται και αυτά… αλλά είναι ό,τι πιο κοντινό βρίσκω να υπάρχει στον τόπο μου που να σας κάνει να νοιώσετε πραγματικά ότι βρίσκεστε στο Ρίο!!! …γιατί κάτι άλλο που να συνάδει με τον μακρινό προορισμό, δεν έδειξα ούτε κι έχω να επιδείξω…!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.